علت خرابي تسمه کولر چيست


هنگامي که موتور در حال کار است ، تسمه کولر به طور مداوم کار مي کند.


درجه حرارت بالا تحت فشار بيش از حد به علاوه انعطاف پذيري ثابت در نهايت  خراب مي شود و با گذشت زمان حتي بهترين تسمه کولر نيز خراب شده و نياز به تعويض دارد.



چگونه مي توان مشکلات يک تسمه کولر را شناسايي کرد؟


براي تشخيص مشکلات تسمه کولر ، از روشهاي عيب يابي زير براي رفع مشکل استفاده کنيد:


1- ترک هاي ريز ايجاد شده


ظاهر: ترک هاي کوچک اما قابل مشاهده در طول تسمه .


علت: قرار گرفتن در معرض دماي بالا، خيس شدن ويا زدگي هاي اطراف فولي دينام و فلکه حوني منجر به ترک خوردگي مي شود.


ترک ها از سطح تسمه شروع شده و تا خط بند رشد مي کنند.


به عنوان يک قاعده ، اگر ترک ها به فاصله 1 يا 2 سانتي متر از هم ظاهر شوند ، 80? عمر تسمه کولر از بين رفته است و بايد آن را تعويض کرد.


2- تيکه تيکه شدن


تسمه کولر


ظاهر: قطعات يا تکه هاي مواد لاستيکي از تسمه کنده شده اند.


علت: اين اتفاق مي تواند هنگامي بيفتد که چندين ترک در يک ناحيه به موازات خط بند اصلي حرکت کنند. گرما ، عمر بالا و تنش زياد نقش اصلي را دارند.


3- سايش


علت: هنگام حرکت ، تسمه کولر در مسير خود مانند فلنج يا پيچ با يک جسم خارجي تماس برقرار مي کند.


اين ممکن است در اثر تنش يا در اثر لرزش تسمه و يا طول عمر زياد فولي و يا فلکه ايجاد شود.


ظاهر: قسمت کناري و روي تسمه ساييده شده و تسمه در قسمت هايي باريک شده اين ساييدگي در بند اصلي مشکل ايجاد کرده و آسيب مي بيند.


راه حل: تسمه را تعويض کرده و آن را در هنگام تنش و لرزش کولر در حال چرخش تسمه کولر را در اطراف فولي و فلکه دنبال کنيد و اطمينان حاصل کنيد


که جايي از آن با جسم خارجي تماسي نداشته باشد و از تنش مناسب براي تسمه کولر اطمينان حاصل کنيد.


4- لرزش بيش از حد کولر


ظاهر: موج افتادن يا پيچ افتادگي در طول تسمه و لنگ زدن هنگام چرخش.


علت: وقتي در هنگام کار کردن کولر لرزشي بسياري را مشاهده ميکنيد اغلب به خاطر لنگي هنگام چرخيدن ميباشد


که يا به خاطر اين است که فولي يا فلکه کج يا خراب شده است ويا هنگام بستن فلکه و فولي يا دينام دقت نکرده و تسمه در يک راستا نميباشد


و همين جلو و عقب بودن آن هم باعث خرابي فولي و فلکه ميشود و هم در تسمه پيچ انداخته و آن را خراب مي کند و به دينام هم فشار مي آورد.


راه حل: در صورت خرابي تسمه آن را تعويض کنبم و بعد از آن چک کنيم که فولي دينام و فلکه کولر در يک راستا باشد و بعد از آن فولي و فلکه را چک کنيم که کج نشده باشد


که با چرخواندن آن ها به صورت جداگانه با دست هم ميتوان متوجه اين موضوع شويم.


5- آلودگي روغن


ظاهر: سطح تسمه پوسته پوسته ، چسبنده يا متورم است.


علت: روغن و گريس بدترين دشمنان يک ترکيب لاستيکي هستند که باعث ضعيف شدن پيوندهاي اين ترکيب شده و تسمه کولر را نرم و اسفنجي مي کنند.


چنين تسمه اي سرانجام لغزش و گرما ايجاد مي کند و شکافته مي شود.


راه حل: از بين بردن و تميز کردن روغن ، يا آلودگي شيميايي. و يا در صورتي که ممکن نبود راه حل تعويض آن است.


6- ميزان سفتي يا شلي


تسمه کولر


سفتي تسمه کولر آبي يکي از مهمترين موارد در اين کولرها ميزان سفتي آن است.


سفتي بيش از اندازه باعث آسيب ديدگي موتور و قطعات آن مي شود


و همچنين اگر ميزان سفتي بسيار زياد باشد باعث داغ کردن دينام و همچنين داغ کردن تسمه و پاره شدن آن مي گردد.


راه حل: ميزان سفتي و شلي تقريبا بايد به گونه اي باشد که فاصله وسط تسمه حدود 4 انگشت فاصله داشته باشد


در کل به گونه اي باشد که نه خيلي سفت باشد که وقتي با دست ميچرخانيد راحت بچرخد


و نه به گونه اب باشد که خيلي زيادي شل باشد که از دور فولي و فلکه خارج شود.


در اينجا درباره تعمير و نگهداري کولر بخوانيد.


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : تسمه ,کولر ,فلکه ,فولي ,هنگام ,سفتي ,تسمه کولر ,ميزان سفتي ,اطمينان حاصل ,فولي دينام ,000 توماناطلاعات بيشترتسمه ,چيني26 000 توماناطلاعات بيشترتسمه
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک Dalma کار آفرینی گذرگاه persiandrain پرتو توییت فتوبلاگ حسن بردال کاریابی Asteroid Biology